Employer branding

Employer branding is een veelgenoemde term in de arbeidsmarkt momenteel. Goede employer branding zorgt er namelijk voor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe werknemers. Veel mensen associëren employer branding vaak met grote bedrijven en campagnes. Maar niet alleen voor grote bedrijven is dit belangrijk, ook als kleiner bedrijf doe je er verstandig aan te investeren in employer branding. Maar wat is employer branding eigenlijk, wat zijn de voordelen hiervan en hoe zet je dit slim in als organisatie?

Betekenis employer branding

Waar het bij gewone branding gaat over producten en diensten, gaat het bij employer branding over hoe je als werkgever wordt beschouwd en ervaren. Employer branding is kort omschreven de reputatie van een bedrijf als werkgever. Dit hangt nauw samen met het imago. Het imago is de manier waarop een organisatie wordt waargenomen door externe groepen. Met een goede employer branding zorg je ervoor dat je als werkgever op een positieve manier overkomt op (potentiële) medewerkers, maar ook bij je huidige medewerkers. Met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. Iedereen is het er waarschijnlijk over eens dat als je niet kunt beschikken over de juiste medewerkers, het heel lastig is om succesvol te zijn en te blijven. En in een markt waar krapte heerst is employer branding dan ook zeker geen overbodige luxe.

Het belang van een krachtige employer branding

Alleen een interessant product of dienst leveren als bedrijf is tegenwoordig niet meer genoeg. Mensen kiezen steeds meer voor waarden. Zo bekijken ze of een organisatie zich inzet voor de wereld om haar heen en goed is voor haar personeel. Daarnaast doen ook veel mensen online onderzoek. Zo bekijken ze bijvoorbeeld medewerkers van de organisatie op LinkedIn, bezoeken ze de social media kanalen van de organisatie en Googlen ze het bedrijf. Het gaat dus niet alleen over een reputatie en het imago, maar nog veel verder. In een snel veranderde wereld moeten organisaties wendbaar, innovatief en ondernemend zijn om succesvol te zijn, worden of blijven.

Imago, reputatie en employer branding

Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat je interessant maakt als werkgever, hoe gemakkelijker je de beste mensen uit de markt kunt halen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit allemaal samen komt en je richting geeft aan alles wat je als werkgever te bieden hebt? Om dit te communiceren is het belangrijk dat je weet wat je wilt vertellen. Je begint intern. Waar sta je als bedrijf voor en welke waarden wil je als bedrijf uitstralen en communiceren? Hiervoor moeten er keuzes gemaakt worden. Wil je je positioneren als innovatief bedrijf, een bedrijf met een fantastische werksfeer of misschien wel als de beste in jouw markt? Waar ligt de kracht van het bedrijf?

“Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat je interessant maakt als werkgever, hoe gemakkelijker je de beste mensen uit de markt kunt halen”

Met dit als houvast kun je dit communiceren via verschillende middelen. Zo kun je de website hier op aanpassen, afbeeldingen, social media kanalen, nieuwsbrief, noem het maar op. Continuïteit in deze uitingen is erg belangrijk. Jezelf de ene week positioneren als een super innovatief bedrijf en de andere week de focus leggen op authenticiteit kan erg verwarrend overkomen en verzwakt je branding.

Vergeet je huidige medewerkers niet

Wat ook zeker niet vergeten mag worden zijn de huidige medewerkers! Ook deze zijn een belangrijk onderdeel van employer branding. Als zij een hele andere visie voor ogen hebben, ontevreden zijn of geen idee hebben wat de waarden van het bedrijf zijn, kunnen ze dit niet (juist) communiceren. Het is van belang om de huidige medewerkers hierin mee te nemen en er voor te zorgen dat zij tevreden zijn. Zij vervullen namelijk een ambassadeursfunctie en kunnen daarmee potentiële nieuwe medewerkers aantrekken.

Maak je bij het vinden van nieuwe medewerkers gebruik van het grote netwerk en de kennis van een uitzendbureau, maar wil je ook graag gebruik maken van de kracht van employer branding? Bekijk dan ons WerkenBij-concept, hiermee nemen wij de werving & selectie op ons, maar communiceren we met jouw bedrijfsnaam en bedrijf. Ook kunnen wij je helpen je employer branding te versterken. Zo heb je meer kans om de juiste en passende kandidaten te vinden!