Jij zoekt. Wij vinden.

Koffie, gebak en acquisitie

Koude acquisitie is lastig en zeker niet onze specialiteit. Je bent één van de velen. En dat zijn we niet. Dat weten we zeker. Maar aan borstklopperij hebben we ook een hekel. Terwijl marketing en reclame wel iets zelfgenoegzaams in zich hebben. Jij zegt toch dat je de beste bent? Wat een dilemma… Volgens ons werkt het anders. Laten we er maar eens een stukje over schrijven.

Een oude uitdrukking zegt ‘als je elkaar de gulden niet gunt wordt het nooit een rijksdaalder’. Voor de jeugdige lezers: een rijksdaalder was 2 gulden 50. ‘De boter alleen op je koek willen hebben’ is nog zo’n antiek gezegde. Tja. Een cliché zou nooit een cliché zijn geworden als het geen waarheid bevat. Denk daar maar eens over na!

Wij draaien al een tijdje mee in de uitzendbranche. En: we zijn niet voor niks gestopt bij grote uitzendorganisaties om zelf te gaan ondernemen in Jobz-on. We zagen de noodzaak om de visie die schuil gaat achter de bovenstaande uitdrukkingen in de praktijk te brengen. Te strak en te fel op directe verkoop acquireren werkt namelijk niet. Een band opbouwen, klanten leren kennen, de gunfactor opbouwen: dáár gaat het volgens ons om.

Zo sturen we regelmatig een kaartje rond met de tekst: ‘Zorgt u voor de koffie? Dan nemen wij taart mee!’ En dat doen we dan ook. Niet om direct te scoren maar om het bedrijf te leren kennen. De bedrijfscultuur absorberen. De behoeftes peilen. Wanneer er later een concrete vraag voor personeel komt weten wij waar we naar moeten zoeken. Want in een ander spreekwoord, ‘geduld is een schone zaak’, geloven wij ook heilig.

Een klant liet ons weten voortaan met een collega-bureau in zee te gaan. Ze hadden een combi-deal gemaakt waarbij ze voortaan elkaars diensten gingen afnemen. Wij zijn vervolgens met een bloemetje zowel bij de klant als bij de collega langs gegaan en hebben ze veel succes gewenst. Resultaat: toen deze ex-klant een ander bedrijf overnam werden wij ingeschakeld.