Jij zoekt. Wij vinden.

De vierde P

‘Dus,’ vraag ik, terwijl ik een zakje koffiecreamer leegschud in een witplastic bekertje gevuld met dampend zwart machine-vocht gemaakt van kunstmatig koffie-extract. Er ligt een monopack met een Frysk Dúmke naast. ‘jullie zijn lekker duurzaam bezig?’.

Terwijl ik de verpakking van dit eetbare stukje Friese folklore open probeer te wurmen voel ik m’n oksels klotsen. Pppfff, wat is het hier warm! De CV-radiator achter me is gloeiend heet. Maar gelukkig, aan de andere kant van het kantoor staat een raam open.

‘Jazeker! We reduceren ons papiergebruik, we printen alleen als het nodig is, recyclen ons afval, er komen binnenkort zonnecollectoren op het dak, we doneren aan goede doelen en volgende week fiets ik tegen lepra. De drie P’s weet je wel?’ Trots achterover leunend kijkt hij me aan. Inderdaad, daar heb ik niet van terug. Maar waar kwam ik ook alweer voor?

Echt waar! Ze bestaan nog! Na de vijf P’s van de marketing (kent u ze nog?) zijn er ook de drie P’s voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (Profit, People en Planet).

Duurzaam ondernemen wordt, naar eigen zeggen, gepraktiseerd door vrijwel alle bedrijven en organisaties. Maar: iedereen roept het: wie doet het écht? Wie heeft z’n organisatie zo ingericht dat dit principe daadwerkelijk in alle processen wordt toegepast?

Duurzaam ondernemen is hot. Al jaren. Het heeft zich zelfs ontwikkeld tot een heuse marketingtool (ook al zo’n term…). Dus dan krijg je bedrijfsuitjes waarbij het personeel, smachtend naar bier en bitterballen, demente bejaarden de stad doorduwt. En lezen we een waarschuwing onder emailberichten: ‘print alleen als het niet anders kan!’.

Zien we de electriciteitsvretende higt-tech simulatie in de welkomstruimte waarop wordt weergegeven hoeveel energie er vandaag wordt bespaard door de ózo-effectieve maatregelen. En plassen mannen in een urinoir bij de MacDonalds wat net zo veel water bespaart als een 3-persoons gezin een heel jaar nodig heeft. En iedereen moet het weten! Er is dus een 4e P: de P van Pronken!

Maar toch klopt er iets niet. In de marketing bestaat namelijk nóg een term: USP (Unique Selling Point), onderscheidende eigenschappen die bruikbaar zijn als verkoopargument of reclamethema. En onderscheidend ben je al lang niet meer wanneer je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Dat doe je gewoon. Je koketteert er niet mee. Dus: ons zal je er niet over horen…

Zo! Nu eerst een heerlijke kop Max Havelaar-koffie uit een verantwoorde aardewerken wereldwinkel-mok met een scheut biologisch dynamische melk én een stukje UTZ gecertificeerde veganistische worteltaart! Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de ballonnen (maar dan wel van FSC-rubber mét fairtrade label) ophangen!